Institut Kemajuan dan Penyelidikan Pertanian Malaysia

SERDANG

Serdang, 29 November –  Walaupun 5% dalam pasaran ayam negara, permintaan terhadap ayam kampung semakin meningkat berikutan rasanya yang lebih lazat, pejal dan kurang lemak.

Sempena MAHA International 2012, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) memperkenalkan baka ayam kampong MARDI yang telah dilancarkan oleh Y.B Dato’ Wira Mohd Johari b. Baharum, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Baka ayam kampung MARDI ini lebih baik daripada ayam kampung asli dari segi pertumbuhan, kadar peneluran, keseragaman warna bulu. Dagingnya pula teruji rendah lemak dan lebih pejal daripada ayam kampung kacukan yang biasa dijual di pasaran.

Pemeliharaan baka ayam kampung MARDI ini memerlukan kaedah pemeliharaan dan pemakanan yang ringkas dan mudah berbanding ayam pedaging. Ia mampu memberikan pulangan yang lumayan kepada penternak berikutan harga ayam kampung asli dua kali ganda dari harga ayam kampung kacukan.

Majlis ini turut dihadiri oleh Y. Bhg Dato’ Mohd Hashim Abdullah, Ketua Setiausaha, Kementerian  Pertanian dan Industri Asas Tani serta Y. Bhg. Datuk Dr. Abd. Shukor Abd. Rahman, Ketua Pengarah MARDI.

About these ads

Comments on: "Baka Ayam Kampung Jana Pendapatan Lumayan" (80)

  1. baharuddin abdullah said:

    salam……………….. sy penternak ayam kampung kecilan dr kuala lipis pahang…..dr mane blh sy dpt bekalan anak ayam mardi

    • Anak ayam kampung boleh didapati dari Stesen MARDI Muadzam Shah , Pahang
      Hubungi En Nazri di talian stesen : 09-452 2220, untuk maklumat lebih terpeinci.

      • Badol Anak Luang said:

        Saya, Badol anak Luang dari Tatau sarawak sedang mengusahakan ternakan ayam kampung. Bagaimanakah saya mendapatkan ayam kampung untuk baka dari MARDI?

      • Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja.

        Mohon untuk terus hubungi Pegawai Penyelidik berkenaan dengan pertanyaan tuan;

        Azlina Azma Binti Ismail Affendee
        Pegawai Penyelidik
        Program Peningkatan Baka (LR02)
        Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
        Stesen MARDI Muadzam Shah
        Pahang Darul Makmur
        Tel: 09-452 2220
        Faks: 09-452 3314

      • salam..baka anak itik kaki chambel ade x kat mardi muadzam shah

      • Mohon maaf kerana MARDI tidak mempunyai dan menjual anak itik ataumana-mana baka itik.

    • mana baka anak ayam kampung ori?pm kat kawe klu ada tahu

      • Anak ayam kampung boleh didapati dari Stesen MARDI Muadzam Shah , Pahang
        Hubungi En Nazri di talian stesen : 09-452 2220, untuk maklumat lebih terpeinci.

  2. Ahmad Adib said:

    sesiapa yang disini ada info mengenai pihak yang ada menganjurkan kursus sembelihan dec 2012 ataupun awal 2013,minta tolong jasa anda untuk email kepada saya ke greenflava89@yahoo.com okey..terima kasih..

  3. macamana nk dapatkan baka ayam kampong mardi.dari mana asal usul ayam ni

    • Assalam.

      Anak ayam kampung boleh didapati dari Stesen MARDI Muadzam Shah , Pahang

      Hubungi En Nazri di talian stesen : 09-452 2220, untuk maklumat lebih terpeinci.

      • HASHIM GEMILANG said:

        boleh tak bekalkan anak2 ayam dlm 500 ekor

      • Assalamualaikum,

        Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja.
        Segala pembelian anak ayam kampung perlulah ditempah terlebih dahulu dan perlu menunggu giliran. Setakat ini seramai hampir 100 orang telah memberikan nama untuk membeli anak ayam kampung ini.
        Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.
        Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor
        Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail)

        Sekian, terima Kasih

      • Hj Abd Kadir Jailani Hj Metali said:

        Salamulaikum Tuan,
        Saya ingin bertanya pasal ayam kampung , kalau kita dari luar Negeri macamana untok , membeli benih aayam kampung dari Mardi,
        Sekian Terima Kasih.

      • Sila hubungi Cik Azlina Azma Ismail Affendee di Stesen MARDI Muadzam Shah di talian

        09-452 2220 untuk maklumat lanjut.

      • sila hubungi Cik Azlina Azma Ismail Affendee atau En. Nazri Ismail Program Peningkatan Baka (Stesen MARDI Muadzam Shah) di talian 09-452 2220

    • Badol Anak Luang said:

      Boleh saya mendapatkan anak ayam kampung. Brpa harga dan penghantaran ke Tatau Sarawak

      • Sila hubungi stesen MARDI Muadzam .
        Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail).
        Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor
        Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.

  4. ayam kampung jenis kacukan atau ayam kampung asli?

    • Mohon untuk terus hubungi Pegawai Penyelidik berkenaan dengan pertanyaan tuan;

      Azlina Azma Binti Ismail Affendee
      Pegawai Penyelidik
      Program Peningkatan Baka (LR02)
      Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
      Stesen MARDI Muadzam Shah
      Pahang Darul Makmur
      Tel: 09-452 2220
      Faks: 09-452 3314

  5. boleh tak sy dpatkan bekalan ayam kampung yg berdekatan dengan ..contoh seperti di selangor..ada tak mana-mana cawangan mardi di negeri selangor yang boleh dapat bekalan ayam kampung?

    • Assalam.

      Tidak ada. Anak ayam kampung boleh didapati dari Stesen MARDI Muadzam Shah , Pahang.

      Atau, mohon tuan cuba hubungi En Nazri di talian stesen : 09-452 2220, untuk maklumat lebih terpeinci sekiranya ada.

  6. salam
    pihak mardi muazam syah ad anjurkn kursus x bg pengurusan ayam kampung mardi bg yang berminat

  7. assalamualaikum wbt,,saya ingin menternak ayam kampung..di steses mardi muadzam shah ada jual induk ayam kampung tak?saya nak beli anak ayam kampung dan induk ayam kampung. kalau ada induk, berapa harga untuk seekor??

    • Wsalam tuan,

      Assalamualaikum,
      Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja. Segala pembelian anak ayam kampung perlulah ditempah terlebih dahulu dan perlu menunggu giliran. Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.
      Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor

      Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail)
      Sekian, terima Kasih

    • salam muez,area selangor boleh emel saye

      • assalam…saya perlukan ank aym kg area muar, johor…sesiapa yg tahu kawasan terdekat yg bleh suply ank aym kg, mohon diberi maklumat.jazakallah

      • Assalamualaikum,
        Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja. Segala pembelian anak ayam kampung perlulah ditempah terlebih dahulu dan perlu menunggu giliran. Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.

        Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor
        Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail)
        Sekian, terima Kasih

  8. JASLIN BIN ADIMIN said:

    Saya dari Sabah dan amat berminat untuk menempah ayam tersebut. Mohon terangkan bagaimana caranya. T’kasih.

    • Assalamualaikum,
      Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja. Segala pembelian anak ayam kampung perlulah ditempah terlebih dahulu dan perlu menunggu giliran. Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.

      Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor
      Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail)
      Sekian, terima Kasih

  9. asalamualaikum…
    saya bru hendak menceburi bidang pertenakan ayam kg dari mna sya nk dpt benih… tingal di bkit kayu hitam kedah….

    • Walaikumsalam, Sila hubungi stesen MARDI Muadzam .
      Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail).
      Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor
      Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan

  10. Assalamualaikum…saya nk induk ayam kmpung sahaja boleh x?

    • Walaikumsalam. Sila hubungi En. Nazri ismail di talian 09-452 2220 , Stesen MARDI Muadzam, Pahang untuk maklumat lanjut

  11. Berapa harga anak ayam kampung mardi dan macam mana nak dapatkannya.

    • Assalamualaikum,
      Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja. Segala pembelian anak ayam kampung perlulah ditempah terlebih dahulu dan perlu menunggu giliran. Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.

      Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor
      Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail)
      Sekian, terima Kasih

  12. Assalamualaikum. Adakah pihak MARDI daerah menganjurkan kursus penternakan ayam kampung. Jika ada dimana dan bagaimana untuk menyertainya. Saya cadangkan pihak MARDI menganjurkan kursus peringkat bulanan. Terima kasih.

    • Walaikumsalam Encik Ismail,
      Pihak MARDI ada menganjurkan kursus penternakan ayam kampong. Satu kursus telah selesai dianjurkan pada bulan Februari yang lalu di Serdang. Walaubaigaimanapun, kursus tersebut akan diadakan lagi dengan syarat ;
      i) Kursus hanya dilaksana sekiranya jumlah peserta mencapai 15 orang atau lebih.
      ii) Tarikh akan ditentukan kemudian(lihat pada status dan jumlah permohhonan)
      Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kursus-kursus yang ditawarkan serta tarikh dan tempat kursus, mohon layari laman web rasmi MARDI (www.mardi.gov.my) dan klik di link kursus dan latihan.

  13. mohd paizal said:

    assalammualaikum,
    di kuala lumpur ada x bekalan anak ayam kampung asli? sila hubungi saya di 0182791438. saya berminat untuk menceburi bidang penternakan anak ayam kampung asli.

    • Untuk makluman, stok ayam kampong hanya ada di stesen MARDI Muadzam Shah Pahang. Untuk membuat tempahan atau mengetahui stok anak ayam mohon Tuan hubungi;

      Pegawai: AZLINA AZMA BINTI ISMAIL AFFENDEE
      Email: einazma@mardi.gov.my
      PUSAT PENYELIDIKAN TERNAKAN STRATEGIK STESEN MARDI MUADZAM SHAH
      No tel: 09 455 2220

      Sekian, terima kasih.

  14. saidi hussin said:

    assalam.. macam mana cara untuk membuat tempahan anak ayam baka mardi..
    dan berapakah jumlah minimun ank ayam baka mardi yang dijual oleh pihak mardi?

    • Untuk membuat tempahan atau mengetahu stok anak ayam mohon Tuan hubungi;

      Pegawai: AZLINA AZMA BINTI ISMAIL AFFENDEE
      Email: einazma@mardi.gov.my
      PUSAT PENYELIDIKAN TERNAKAN STRATEGIK STESEN MARDI MUADZAM SHAH
      No tel: 09 455 2220

      Sekian, terima kasih.

  15. mohd saufi bin daud said:

    Saya berasal dlm dearah tumpat kelantan. Di mana sy blh dpt baka ayam kampung ini dan berapakah harga bg setiap ekor baka ayam kampung ini?

    • Tuan,
      Untuk makluman, stok ayam kampong/benih ayam kampong hanya ada di stesen MARDI Muadzam Shah Pahang. Untuk membuat tempahan atau mengetahui stok anak ayam mohon Tuan hubungi;
      Pegawai: AZLINA AZMA BINTI ISMAIL AFFENDEE
      Email: einazma@mardi.gov.my
      PUSAT PENYELIDIKAN TERNAKAN STRATEGIK STESEN MARDI MUADZAM SHAH
      No tel: 09 455 2220
      Sekian, terima kasih.

  16. Basiran Bin Supardi said:

    Saya ingin memesan anak ayam kampung Mardi sejumlah untuk pengambilan bulan Ogos 2103 sejumlah 500 ekor. Sekarang saya mengusahakan ayam kampung asli dan ayam kampung pedaging di Pontian Johor. Basiran Bin Supardi Tel 019-2883002

    • Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja.
      Mohon untuk terus hubungi Pegawai Penyelidik berkenaan dengan pertanyaan tuan;
      Azlina Azma Binti Ismail Affendee
      Pegawai Penyelidik
      Program Peningkatan Baka (LR02)
      Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
      Stesen MARDI Muadzam Shah
      Pahang Darul Makmur
      Tel: 09-452 2220
      Faks: 09-452 3314

  17. Di mna bolh sy dapatkan benih ayam kmpung mardi? Sy menetap di kota tinggi.johor -0197227119

    • Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja.
      Mohon untuk terus hubungi Pegawai Penyelidik berkenaan dengan pertanyaan tuan;
      Azlina Azma Binti Ismail Affendee
      Pegawai Penyelidik
      Program Peningkatan Baka (LR02)
      Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
      Stesen MARDI Muadzam Shah
      Pahang Darul Makmur
      Tel: 09-452 2220
      Faks: 09-452 3314

  18. AZMAN BIN BUJANG said:

    Salam.1melaysia saya azaman dari kuching sarawak.sekarang saya ada tertena itik serati.saya mahu tertenak ayam kampung juga dalam 500 akor.berapa harga anak ayam
    untuk 1akor.::telepon saya .0168641734/0146953474

    • Maaf tuan. Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja. Buat masa ini, masih tiada di Sarawak. Sekiaranya ada soalan lanjutan, mohon untuk terus hubungi Pegawai Penyelidik berkenaan dengan pertanyaan tuan. Harap tuan berjaya di dalam bidang yang tuan ceburi. Tq

      Azlina Azma Binti Ismail Affendee
      Pegawai Penyelidik
      Program Peningkatan Baka (LR02)
      Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
      Stesen MARDI Muadzam Shah
      Pahang Darul Makmur
      Tel: 09-452 2220
      Faks: 09-452 3314

  19. salam, sy berminat nk bela ayam kg baka mardi ni, bagaimana sy nk perolehinya

    • Mohon terus untuk pihak tuan hubungi Pegawai Penyelidik bagi tujuan berkenaan. Walaubagaimanapun, baka ayam kampung tersebut hanya boleh diperolehi di Stesen MARDI Muadzam, Pahang sahaja. Pihak admin syorkan supaya tuan segera hubungi pegawai penyelidik kami untuk bantuan. Semoga hasrat tuan untuk menjadi penternak, berjaya.

      Azlina Azma Binti Ismail Affendee
      Pegawai Penyelidik
      Program Peningkatan Baka (LR02)
      Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
      Stesen MARDI Muadzam Shah
      Pahang Darul Makmur
      Tel: 09-452 2220
      Faks: 09-452 3314

  20. mohd fikrie bin mohamad said:

    Salam, sy berminat untuk menternak ayam kg, tapi bagaimana untuk bermula? Saya baru sahaja abis belajar

    • Mohon terus untuk pihak tuan hubungi Pegawai Penyelidik bagi tujuan berkenaan. Semoga hasrat tuan untuk menjadi penternak, berjaya.

      Azlina Azma Binti Ismail Affendee
      Pegawai Penyelidik
      Program Peningkatan Baka (LR02)
      Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik
      Stesen MARDI Muadzam Shah
      Pahang Darul Makmur
      Tel: 09-452 2220
      Faks: 09-452 3314

  21. I have read so many posts about the blogger lovers
    except this paragraph is in fact a good piece of writing,
    keep it up.

  22. muhammad adib said:

    salam.. sy pernah call untuk menempah ayam kambung pada bulan 3 yg lalu tp d khabarkan hanye akan memperoleh bekalan pada bulan 11 nanti.

    1) jadi sy mahu kepastian jika sya menempah pada bulan ini….bile akan diperoleh bekalan nye??

    2) mardi ade menganjurkan latihan kepada siswazah yg baru habis belajar mengenai penternakan ayam kampung atau tiada lagsung perancangan untuk siswazah yg menganggur

  23. Thank you for the auspicious writeup. It if truth be told was
    once a enjoyment account it. Glance complicated to more introduced agreeable from you!
    By the way, how can we communicate?

  24. kepada yg bertanya..baca lah dulu semua komen di atas..jgn tanya benda yg jawapan tu same je semua..mereka semua manusia yg bekerja..jd waras fikiran..jgn jd ayam pulak..mentang -mentang nak beli ayam..

  25. rashid ishak said:

    sy rashid dr perak, kpd peternak aym kg baka mardi dperak, sy nak benih aym kg. tlg sms 0195780869 atau email arashid6966@yahoo.com tq.

  26. salam,saya baru nak berkecimpung dlm dunia penternakan ayam kampung ne dan baru berumur 19 tahun,boleh kh saudara dan saudari memberi tahu saya tentang apa kelebihannya menternak ayam ini dan bagaimana pula pasaran ayam kampung ini???sya berasal dari sabah dan di manakh sya blh mengikuti kursus y di anjurkan oleh mardi ini.

  27. Saye menternak n menjual ayam kampung area banting/dengkil. Call 0133478363

  28. salam,sy berasal dr pahang dan ingin memulakan perusahaan penternakan ayam kampung .adakah pihak mardi menyediakan apa2 bantuan,sama ada dr segi kesihatan atau bimbingan atau sebgainye??

  29. saya hasan nk tahu ad kah pihak mardi munjual tetasan ayam kampung.puyuh dan bermacam lagi.

    • Anak ayam kampung MARDI boleh diperolehi dari Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang sahaja. Segala pembelian anak ayam kampung perlulah ditempah terlebih dahulu dan perlu menunggu giliran. Anak ayam perlu diambil sendiri di Stesen MARDI Muadzam Shah setelah tempahan anak ayam telah sedia.
      Harga minimum anak ayam adalah RM1.80/ekor. Nombor untuk dihubungi 09-452 2220 (u/p: En Nazri Ismail) Sekian, terima Kasih

  30. Salam.sy berminat bidang ternakan ayam kampung.yg sy x suka bila di serang penakit mati ayam sereban.sy nk tau ad ke pihak mardi ad menjual ubat untk ayam.elak di serang sakit..

    • Untuk maklumat lengkap tersebut, mohon hubungi Pegawai Penyelidik berkenaan di MARDI Muadzam untuk keterangan lanjut : Pn. Azlina Azma Binti Ismail Affendee Tel: 09-452 2220. Alternatif lain, kami cadangkan tuan boleh cuba produk Genkimo MARDI. Murah dan selamat. Rujuk FB Genkimo https://www.facebook.com/GenkimoMARDI untuk maklumat lanjut. Atau hubungi Dr. Ramli di talian 03-89437350 atau emel ramono@.mardi.gov.my

  31. Salam sy nk tnya ad lg x stok untuk ank aym kampung?b

  32. Assalamualaikum.
    saya pelajar UPM, serdang. saya sedang menjalankan projek ternakan ayam kacukan kampung pedaging. saya sedang mencari pasaran untuk jualan ayam saya. bagaimana ye kalau saya nak mohon buat jualan di pasar tani mardi.

    • Mohon hubungi FAMA (Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan) untuk tujuan tersebut.

      Bangunan FAMA Point,
      Lot 17304 Jalan Persiaran 1,
      Bandar Baru Selayang,
      68100 Batu Caves, Selangor.

      Tel : 603-61262020 No Faks : 603-61383650/61385200
      Pertanyaan : fama@fama.gov.my

    • Walaikumsalam Maaf MARDI tiada pasar tani. Untuk penjualan, diharap pihak cik puan boleh menghubungi FAMA. sekian, terima kasih

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 192 other followers

%d bloggers like this: